FILTRIRANJE PRIKAZA
ŠUMARSTVO
30.01.2018
Šumarstvo u Bosni i Hercegovini
Bosna i Hercegovina je zemlja sa najvećim udjelom šume i najvećom raznolikošću šumskih vrsta na zapadnom Balkanu. Zbog svoje prirodne i raznolike strukture, kao i značajne prirodne regeneracije, one predstavljaju ključni resurs za daljnji razvitak gospodarstva i društva. Šume i šumska zemljišta u Bosni i Hercegovini prostiru se na površini od 3.231.500 ha šume i šumskog zemljišta, od čega je 1.652.400 ha visokih šuma i 1.252.200 ha šuma panjača. Ostali dio obuhvaća šiblje, goleti i ostalo šumsko zemljište. Ovi podaci upućuju na činjenicu da je oko 63% teritorija Bosne i Hercegovine prekriveno šumom i šumskim zemljištem, sa vrijednostima koje su među najvišim u Europi; od čega je oko 20% šuma u privatnom vlasništvu, odnosno 80% u državnom vlasništvu (vlasništvo i upravljanje šumskim resursima je u mjerodavnosti entiteta: Republike Srpske i Federacije Bosne i Hercegovine, koja je upravljačke mjerodavnosti prenijela na županijske vlade, i Brčko distrikta BiH).
Procent visokih šuma i šuma panjača je suprotan u odnosu na omjer državnih i privatnih šuma. Dok se u državnom vlasništvu nalazi 72% visokih šuma, privatni šumovlasnici uglavnom raspolažu šumama panjačama (oko 62% od ukupne površine šuma panjača). Državne šume uglavnom obiluju visokim šumama, koje karakterizira veća profitabilnost i sustavno šumsko gospodarenje. Država gospodari kvalitetnijim šumskim područjima i koristi mogućnost za pošumljavanje i pretvaranje šuma panjača u visoke šume.
Šumsku vegetaciju Bosne i Hercegovine odlikuje izražena heterogenost biljnih zajednica i bogatstvo florističkog sastava kao rezultata djelovanja povijesnog razvitka vegetacije u prošlosti, specifičnih ekoloških uvjeta i antropogenih utjecaja.
Šume se odlikuju velikom raznolikošću tipova, jer je i sama zemlja zemljopisno odlično pozicionirana u smislu različitih klimatskih utjecaja, od priobalnih mediteranskih šuma do planinskih šuma u središnjoj BiH (mediteranske, sub-mediteranske i umjereno kontinentalne klimatske zone) i posjeduje preko stotinu vrsta drveća. Glavne vrste drveća su jela, smrča, bijeli i crni bor, bukva, različite vrste hrasta, a u manje značajnom broju zastupljene su vrste plemenitih lišćara, kao što su javor, brijest, jasen, te stabla voća (trešnja, jabuka, kruška).
Šume u planinskim dijelovima Bosne i Hercegovine odlikuju se relativnom očuvanošću šumskih ekosustava tj. njihovom prirodnošću, što predstavlja komparativnu prednost Bosne i Hercegovine. Zastupljene su i šumske sastojine prašumskog tipa, koje su izdvojene i zaštićene kao i kategorija zaštite prema IUCN kategorizaciji, među kojima je najveći i najraznovrsniji prašumski rezervat u Perućici.
U skladu sa člankom III Ustava BiH (Mjerodavnosti i odnosi između institucija Bosne i Hercegovine i entiteta), poslovi vanjske trgovine i međunarodnih obveza u području šumarstva su u mjerodavnosti institucija Bosne i Hercegovine, i to Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH. Za upravljanje šumom i šumskim zemljištem, po Ustavu BiH, mjerodavnosti su na razini entiteta (FBiH i RS) i Brčko distrikta. Institucije u dva entiteta i Brčko distriktu mjerodavne su za izradu i realizaciju politike i regulative u šumarstvu. U FBiH, ove mjerodavnosti su još više decentralizirane do kantonalne razine. Ustav Federacije BiH u Dijelu III navodi (Podjela mjerodavnosti između Federacije i kantona) da Federacija (pored ostalih mjerodavnosti) ima isključivu mjerodavnost za ekonomsku politiku i politiku korištenja zemljišta na federalnoj razini, ali obje razine (Vlade Federacije i kantona) imaju mjerodavnost za politiku zaštite okoliša i korištenja prirodnih resursa. Po potrebi, te mjerodavnosti se mogu provoditi zajednički ili odvojeno, ili od strane kantona uz koordinaciju Vlade Federacije BiH.
Na svim administrativno-političkim razinama, šumarstvo je u mjerodavnosti ministarstava poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva (u nekim slučajevima, ministarstava gospodarstva), dok je drvoprerađivačka industrija (primarna drvoprerada, proizvodnja pulpe i papira) u oba entiteta u mjerodavnosti ministarstava industrije, energetike i rudarstva.