30.01.2018
Енергетика
Министарство спољне трговине и економских односа БиХ надлежно је за обављање послова и задатака из надлежности БиХ који се односе на дефинисање политике, основних принципа, координисање дјелатности и усклађивање планова ентитетских тијела власти и институција на међународном плану у подручју енергетике. Такође, Споразумом о стабилизацији и придруживању прописује се да ће сарадња БиХ и ЕУ бити усмјерена на приоритете правне стечевине (acquisa) европске заједнице у области енергетике, укључујући по потреби и аспекте нуклеарне сигурности. Та сарадња ће бити заснована на Уговору о оснивању енергетске заједнице, те ће се развијати с циљем постепеног интегрисања Босне и Херцеговине у европска енергетска тржишта.
Енергетски сектор је један од најснажнијих привредних сектора Босне и Херцеговине са дугом традицијом и огромним потенцијалима и могућностима за даљи развој и улагања.
Босна и Херцеговина посједује различите аутохтоне изворе енергије:
- Захваљујући угљу Босна и Херцеговина је у великој мјери енергетски независна, јер угаљ чини преко 65% њене укупне примарне потрошње енергије. Укупне геолошке резерве угља у БиХ износе око 5,763 милијарди тона од чега је билансних 2,625 милијарди тона и то 1,437 милијарде лигнита и 1,187 милијарди мрког угља. Мрки угаљ је релативно доброг квалитета, просјечна топлотна вриједност чистог мрког угља у Босни и Херцеговини износи око 16.750 kJ/kg. Лигнит је висококвалитетан, чист, топлотна вриједност је 7500-12600 kJ/kgшто му омогућује широко подручје примјене. Најзначајније резерве мрког угља се налазе у сљедећим базенима: Средњобосанском (лежишта: Какањ, Зеница, Бреза и Била), Бановићком-Ђурђевичком (Сеона, Централни базен, Ђурђевик), Угљевичком (Богутово Село, Угљевик-Исток, Глиње, Мезграја, Тобут-Пељаве), Миљевина и Каменградском, а лигнита у базенима Крека, Гацко, Станари, Бугојно, Ливно и Дувно. Ови базени представљају садашњи и будући потенцијал за термоенергетске потребе.
Преко 90% произведеног угља се користи у термоелектранама за производњу електричне енергије.
- Босна и Херцеговина посједује и огроман хидро потенцијал који износи 6 .000 МW. Према до сада урађеним студијама БиХ користи само 35% расположивог хидро потенцијала. Забиљежен је значајан интерес инвеститора за изградњу како великих, тако и малих хидроелектрана у БиХ.
- С обзиром на циљеве европске стратегије ЕУ 202020, у посљедње вријеме у БиХ је изражен велики интерес инвеститора за производњу електричне енергије из обновљивих извора, у првом реду из вјетроелектрана.
- Према урађеним анализама, може се процијенити да укупан потенцијал изградње вјетроелектрана, на којима је забиљежен интерес и активност носилаца пројеката, износи око 900 МW. Укупан технички потенцијал за кориштење енергије вјетра Босне и Херцеговине процјењује се на cca. 2.000 МW, при чему треба истаћи да је споменути износ произашао из сагледавања расположивости прикладних простора за вјетроелектране на простору БиХ не узимајући у обзир евентуална ограничења (прикључак на мрежу, заштита животне средине и др.)
- Босна и Херцеговина има значајан потенцијал за производњу енергетских производа базираних на дрвету - преко 53% територије Босне и Херцеговине прекривено је шумом и шумским земљиштем. Извори сировина за производњу енергије из биомасе су веома повољни, укључујући око 1,5 милиона m³ шумских остатака и остатака дрвне индустрије (дрвни отпад, пиљевина, ивер и отпад од техничког дрвета, итд.
- Према подацима о сунчевом зрачењу на Балкану, Босна и Херцеговина располаже значајним ресурсима енергије сунчевог зрачења и то изнад европског просјека, уз изузетно повољан сезонски распоред, што даје могућност за њено ефикасно и дугорочно коришћење. Из свих прикупљених података и проведених анализа може се закључити да постоји значајан потенцијал примјене Сунчеве енергије на подручју Босне и Херцеговине, који износи 70,5 милиона GWх дозрачене енергије укупног Сунчевог зрачења годишње. Тренутно у БиХ постоји преко 150 малих соларних електрана, али је њихово учешће у укупној производњи електричне енергије у БиХ још увијек занемарљивo.
- Могућности за експлоатацију геотермалне енергије су доступне у великој мјери, али још увијек нису у довољној мјери истражене и искориштене. Укупни могући инсталирани капацитет геотермалних извора у БиХ износи 9,25 МWt ако се посматра само могућност гријања простора, односно 90,2 МWt ако се посматра геотермална енергија за гријање простора и рекреативне и балнеолошке потребе.
- Прелиминарна истраживања нафте и гаса указују на постојање перспективних наслага на великом броју мјеста у БиХ (резерве се процјењују на око 50 милиона тона нафте).
Послови из надлежности Сектора организују се у оквиру:
- Одсјека за примарну енергију и политику;
- Одсјека за секундарну енергију и пројекте;
- Одсјека за имплементацију пројеката.
У Одсјеку за примарну енергију и политику обављају се студијско-аналитички, управни и организациони послови координације, припремања, предлагања и провођења мјера, развојне политике, закона, подзаконских и других прописа, аналитичког праћења и израде стручних анализа, информација и мишљења која се односе на учествовање у планирању развитка сектора енергетике БиХ; предлагање политике преноса електричне енергије БиХ; координација кориштења енергетских ресурса у сарадњи с ентитетима и стварање одговарајуће базе података; предлагање енергетске политике за управљање јединственим тржиштем електричне енергије у БиХ као и његово повезивање с другим енергетским системима; учествовање у креирању правила домаћег тржишта електричне енергије и мрежног кода; припремање нацрта закона и одговарајућих подзаконских аката енергетског сектора и праћење њихове имплементације; мониторинг активности, везано за рад независне Државне електроенергетске регулаторне комисије; праћење активности Независног оператeра система и Преносне компаније; прикупљање и анализа статистичких података сектора електричне енергије укључујући увоз, извоз и транзит; учествовање у предлагању и праћење регионалних инвестиција везаних за електричну енергију,гаса и нафту; учествовање у припремању билатералних и мултилатералних споразума који се односе на заједничко кориштење енергетских ресурса; предлагање политике преноса гаса и других енергената; сарадња с институцијама БиХ и ентитетима надлежним за област енергетике; заједно са надлежним ентитетским министарствима, сарадња са међународним статистичким организацијама; сарадња БиХ у међународним институцијама и организацијама из области енергетике и координација активности; рад на хармонизацији регулативе из области енергетике с европским стандардима.
У Одсјеку за секундарну енергију и пројектеобављају се студијско-аналитички, управни и организациони послови координације, припремања, предлагања и провођења мјера, развојне политике, закона, подзаконских и других прописа, аналитичког праћења и израде стручних анализа, информација и мишљења која се односе на учествовање у планирању развитка сектора енергетике БиХ; координација имплементације међународних уговора и пројеката; у процесу европских интеграција активно учествовање у цјелокупном циклусу ЕУ пројеката: програмирање, имплементација, мониторинг и оцјењивање; координација активности на обезбјеђењу сигурног снабдијевања енергијом, уз ефикасно кориштење енергије и употребу обновљивих енергетских ресурса према ЕУ директивама; координација дјеловања међународних институција у циљу постизања синергијског ефекта у развоју енерегетског сектора према зацртаним циљевима у процесу усклађивања са ЕУ директивама/стандардима; припремање нацрта закона и одговарајућих подзаконских аката енергетског сектора и праћење њихове имплементације; мониторинг активности, везано за рад независне Државне електроенергетске регулаторне комисије, Електропреноса БиХ и Независног оператера система; прикупљање и анализа статистичких података сектора електричне енергије укључујући увоз, извоз и транзит; учествовање у предлагању и праћење регионалних инвестиција везаних за електричну енергију; учествовање у припремању билатералних и мултилатералних споразума који се односе на заједничко кориштење енергетских ресурса; сарадњу с институцијама БиХ и ентитета надлежних за област енергетике; сарадња БиХ у међународним институцијама и организацијама из области електроенергетике, обновљивих извора и енергетске ефикасности и координација активности; рад на хармонизацији регулативе из области електроенергетике, обновљивих извора и енергетске ефикасности с европским стандардима.
У Одсјеку за имплементацију пројеката се обављају послови основне дјелатности, и то: послови који обухватају израду преднацрта, нацрта и приједлога буџета, завршног рачуна пројекта и општег биланса средстава, израду анализа, извјештаја, информација и других материјала у складу са прописаним домаћим и страним методологијама. Стручно-оперативни послови обухватају: информисање надлежних тијела о стању и проблемима везаним за имплементацију пројеката, предлагање мјера у сврху превазилажења одређених проблема и провођење утврђене политике и извршавање законских прописа, других прописа и аката, у складу са међународним и домаћим стандардима, прикупљање, евидентирање и обрада података према методолошким и другим упутствима, праћење извршења плана и програма пројектног буџета , превођење свих докумената на страни језик и са страног језика и све друге сличне послове у складу са захтјевима који проистичу из пројектних докумената. Информацијско-документацијски послови обухватају израду планова и програма рада PIT јединица и PMT јединице, израду методологија и стндарда за формирање, развијање и одржавање банке података о пројекту, анализу података и публиковање података, уређивање билтена, публикација и других информативни материјала о пројекту и прикупљање, сређивање и обраду одређених података за вршење појединих информацијско-документационих послова који проистичу из пројекта. Рачуноводствено-материјални послови обухватају: израду одговарајућих аката за извршење буџета, финансијких планова и извршних рачуна пројеката, вршење књиговодствених и благајничких послова, обрачун плата и накнада за PIT јединице, послови ликвидатуре и фактурисања, планирања и набавки опреме, инвестиционих радова и потребних репроматеријала за свеукупан пројекат, опреме потрошног материјала за PIT јединице и PMT јединицу и све друге финансијско материјалне послове у складу са захтјевима пројектних докумената.
У Одсјеку за имплементацију пројеката се обављају послови основне дјелатности, и то: послови који обухватају израду преднацрта, нацрта и приједлога буџета, завршног рачуна пројекта и општег биланса средстава, израду анализа, извјештаја, информација и других материјала у складу са прописаним домаћим и страним методологијама. Стручно-оперативни послови обухватају: информисање надлежних тијела о стању и проблемима везаним за имплементацију пројеката, предлагање мјера у сврху превазилажења одређених проблема и провођење утврђене политике и извршавање законских прописа, других прописа и аката, у складу са међународним и домаћим стандардима, прикупљање, евидентирање и обрада података према методолошким и другим упутствима, праћење извршења плана и програма пројектног буџета , превођење свих докумената на страни језик и са страног језика и све друге сличне послове у складу са захтјевима који проистичу из пројектних докумената. Информацијско-документацијски послови обухватају израду планова и програма рада PIT јединица и PMT јединице, израду методологија и стндарда за формирање, развијање и одржавање банке података о пројекту, анализу података и публиковање података, уређивање билтена, публикација и других информативни материјала о пројекту и прикупљање, сређивање и обраду одређених података за вршење појединих информацијско-документационих послова који проистичу из пројекта. Рачуноводствено-материјални послови обухватају: израду одговарајућих аката за извршење буџета, финансијких планова и извршних рачуна пројеката, вршење књиговодствених и благајничких послова, обрачун плата и накнада за PIT јединице, послови ликвидатуре и фактурисања, планирања и набавки опреме, инвестиционих радова и потребних репроматеријала за свеукупан пројекат, опреме потрошног материјала за PIT јединице и PMT јединицу и све друге финансијско материјалне послове у складу са захтјевима пројектних докумената.