30.01.2018
Energetika
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH nadležno je za obavljanje poslova i zadataka iz nadležnosti BiH koji se odnose na definiranje politike, osnovnih principa, koordiniranje djelatnosti i usklađivanje planova entitetskih tijela vlasti i institucija na međunarodnom planu u području energetike. Također, Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju propisuje se da će suradnja BiH i EU biti usmjerena na prioritete pravne stečevine (acquis-a) europske zajednice u području energetike, uključujući po potrebi i aspekte nuklearne sigurnosti. Ta suradnja bit će zasnovana na Ugovoru o osnivanju energetske zajednice, te će se razvijati s ciljem postepenog integriranja Bosne i Hercegovine u europska energetska tržišta.
Energetski sektor je jedan od najsnažnijih gospodarskih sektora Bosne i Hercegovine sa dugom tradicijom i ogromnim potencijalima i mogućnostima za daljnji razvoj i ulaganja.
Bosna i Hercegovina posjeduje različite autohtone izvore energije:
- Zahvaljujući ugljenu Bosna i Hercegovina je u velikoj mjeri energetski neovisna, jer ugljen čini preko 65% njene ukupne primarne potrošnje energije. Ukupne geološke pričuve ugljena u BiH iznose oko 5,763 milijardi tona od čega je bilansnih 2,625 milijardi tona i to 1,437 milijarde lignita i 1,187 milijardi mrkog ugljena. Mrki ugljen je relativno dobre kvalitete, prosječna toplinska vrijednost čistog mrkog ugljena u Bosni i Hercegovini iznosi oko 16.750 kJ/kg . Lignit je visoke kvalitete, čist, t vrijednost je 7500-12600 kJ/kg što mu omogućuje široko područje primjene. Najznačajnije pričuve mrkog uglja se nalaze u slijedećim bazenima: Srednjobosanskom (ležišta: Kakanj, Zenica, Breza i Bila), Banovićkom-Đurđevičkom (Seona, Centralni bazen, Đurdjevik), Ugljevičkom (Bogutovo Selo, Ugljevik-Istok, Glinje, Mezgraja, Tobut-Peljave), Miljevina i Kamengradskom, a lignita u bazenima Kreka, Gacko, Stanari, Bugojno, Livno i Duvno. Ovi bazeni predstavljaju sadašnji i budući potencijal za termoenergetske potrebe.
Preko 90% proizvedenog ugljena se koristi u termoelektranama za proizvodnju električne energije.
Bosna i Hercegovina posjeduje i ogroman hidro potencijal koji iznosi 6 .000 MW. Prema do sada urađenim studijama BiH koristi samo 35% raspoloživog hidro potencijala. Zabilježen je značajan interes investitora za izgradnju kako velikih tako i malih hidroelektrana u BiH.
- Obzirom na ciljeve europske strategije EU 202020, u posljednje vrijeme u BiH je izražen veliki interes investitora za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, u prvom redu iz vjetroelektrana.
- Prema urađenim analizama, može se procijeniti da ukupan potencijal izgradnje vjetroelektrana na kojima je zabilježen interes i aktivnost nositelja projekata, iznosi oko 900 MW. Ukupan tehnički potencijal za korištenje energije vjetra Bosne i Hercegovine procjenjuje se na cca. 2.000 MW, pri čemu treba istaknuti da je spomenuti iznos proizašao iz sagledavanja raspoloživosti prikladnih prostora za vjetroelektrane na prostoru BiH ne uzimajući u obzir eventualna ograničenja (priključak na mrežu, zaštita okoliša i dr.)
- Bosna i Hercegovina ima značajan potencijal za proizvodnju energetskih proizvoda baziranih na drvetu - preko 53% teritorija Bosne i Hercegovine prekriveno je šumom i šumskim zemljištem. Izvori sirovina za proizvodnju energije iz biomase su vrlo povoljni, uključujući oko 1,5 milijuna m³ šumskih ostataka i ostataka drvne industrije (drvni otpad, piljevina, iver i otpad od tehničkog drveta, itd.
- Prema podacima o sunčevom zračenju na Balkanu, Bosna i Hercegovina raspolaže značajnim resursima energije sunčevog zračenja i to iznad europskog prosjeka uz iznimno povoljan sezonski raspored, što daje mogućnost za njezino učinkovito i dugoročno korištenje. Iz svih prikupljenih podataka i provedenih analiza može se zaključiti da postoji značajan potencijal primjene Sunčeve energije na području Bosne i Hercegovine, koji iznosi 70,5 milijuna GWh dozračene energije ukupnog Sunčevog zračenja godišnje. Trenutno u BiH postoji preko 150 malih solarnih elektrana ali je njihovo sudjelovanje u ukupnoj proizvodnji električne energije u BiH još uvijek zanemarljivo.
- Mogućnosti za eksploataciju geotermalne energije su dostupne u velikoj mjeri, ali još uvijek nisu u dovoljnoj mjeri istražene i iskorištene. Ukupni mogući instalirani kapacitet geotermalnih izvora u BiH iznosi 9,25 MWt ako se posmatra samo mogućnost grijanja prostora, odnosno 90,2 MWt ako se posmatra geotermalna energija za grijanje prostora i rekreativne i balneološke potrebe.
- Preliminarna istraživanja nafte i plina ukazuju na postojanje perspektivnih naslaga na velikom broju mjesta u BiH (pričuve se procjenjuju na oko 50 milijuna tona nafte).
Poslovi iz nadležnosti Sektora organiziraju se unutar:
- Odjela za primarnu energiju i politiku;
- Odjela za sekundarnu energiju i projekte;
- Odjela za provedbu projekata.
U Odjelu za primarnu energiju i politiku obavljaju se studijsko-analitički, upravni i organizacijski poslovi koordinacije, pripremanja, predlaganja i provedbe mjera, razvojne politike, zakona, podzakonskih i drugih propisa, analitičkog praćenja i izrade stručnih analiza, informacija i mišljenja koja se odnose na sudjelovanje u planiranju razvitka sektora energetike BiH; predlaganje politike prijenosa električne energije BiH; koordinacija korištenja energetskih resursa u saradnji s entitetima i stvaranje odgovarajuće baze podataka; predlaganje energetske politike za upravljanje jedinstvenim tržištem električne energije u BiH kao i njegovo povezivanje s drugim energetskim sustavima; sudjelovanje u kreiranju pravila domaćeg tržišta električne energije i mrežnog koda; pripremanje nacrta zakona i odgovarajućih podzakonskih akata energetskog sektora i praćenje njihove provedbe; monitoring aktivnosti, vezano za rad neovisnog Državnog elektroenergetskog regulatornog povjerenstva; praćenje aktivnosti Neovisnog operatera sustava i Prijenosne kompanije; prikupljanje i analiza statističkih podataka sektora električne energije uključujući uvoz, izvoz i tranzit; sudjelovanje u predlaganju i praćenje regionalnih investicija vezanih za električnu energiju,plin i naftu; sudjelovanje u pripremanju bilateralnih i multilateralnih sporazuma koji se odnose na zajedničko korištenje energetskih resursa; predlaganje politike prijenosa plina i drugih energenata; suradnja s institucijama BiH i entiteta nadležnih za područje energetike; zajedno sa nadležnim entitetskim ministarstvima suradnja sa međunarodnim statističkim organizacijama; suradnja BiH u međunarodnim institucijama i organizacijama iz područja energetike i koordinacija aktivnosti; rad na harmonizaciji regulative iz oblasti energetike s europskim standardima.
U Odjelu za sekundarnu energiju i projekte obavljaju se studijsko-analitički, upravni i oraganizacijski poslovi koordinacije, pripremanja, predlaganja i provedbe mjera, razvojne politike, zakona, podzakonskih i drugih propisa, analitičkog praćenja i izrade stručnih analiza, informacija i mišljenja koja se odnose na sudjelovanje u planiranju razvitka sektora energetike BiH; koordinacija provedbe međunarodnih ugovora i projekata; u procesu europskih integracija aktivno sudjelovanje u cjelokupnom ciklusu EU projekata: programiranje, provedba, monitoring i ocjenjivanje; koordinacija aktivnosti na obezbjeđenju sigurne opskrbe energijom, uz učinkovito korištenje energije i uporabu obnovljivih energetskih resursa prema EU direktivama; koordinacija djelovanja međunarodnih institucija u cilju postizanja sinergijskog efekta u razvoju energetskog sektora prema zacrtanim ciljevima u procesu usklađivanja sa EU direktivama/standardima; pripremanje nacrta zakona i odgovarajućih podzakonskih akata energetskog sektora i praćenje njihove provedbe; monitoring aktivnosti, vezano za rad neovisnog Državnog elektroenergetskog regulatornog povjerenstva, Elektroprijenosa BiH i Neovisnog operatera sustava; prikupljanje i analiza statističkih podataka sektora električne energije uključujući uvoz, izvoz i tranzit; sudjelovanje u predlaganju i praćenje regionalnih investicija vezanih za električnu energiju; sudjelovanje u pripremanju bilateralnih i multilateralnih sporazuma koji se odnose na zajedničko korištenje energetskih resursa; suradnju s institucijama BiH i entiteta nadležnih za područje energetike; suradnja BiH u međunarodnim institucijama i organizacijama iz oblasti elektroenergetike, obnovljivih izvora i energetske efikasnosti i koordinacija aktivnosti; rad na harmonizaciji regulative iz oblasti elektroenergetike, obnovljivih izvora i energetske učinkovitosti s europskim standardima.
U Odjelu za provedbu projekata se obavljaju poslovi osnovne djelatnosti, i to: poslovi koji obuhvataju izradu prednacrta, nacrta i prijedloga proračuna, završnog računa projekta i općeg bilansa sredstava, izradu analiza, izvješća, informacija i drugih materijala u skladu sa propisanim domaćim i stranim metodologijama; Stručno-operativni poslovi obuhvaćaju: informiranje nadležnih tijela o stanju i problemima vezano za provedbu projekata, predlaganje mjera u svrhu prevladavanja određenih problema i provedba utvrđene politike i izvršavanje zakonskih propisa, drugih propisa i akata, u skladu sa međunarodnim i domaćim standardima, prikupljanje, evidentiranje i obrada podataka prema metodološkim i drugim uputama, praćenje izvršenja plana i programa projektnog proračuna, prevođenje svih dokumenata na strani jezik i sa stranog jezika i sve druge slične poslove u skladu sa zahtjevima koji proistječu iz projektnih dokumenata. Informacijsko-dokumentacijski poslovi obuhvaćaju izradu planova i programa rada PIT jedinica i PMT jedinice, izradu metodologija i standarda za formiranje, razvijanje i održavanje banke podataka o projektu, analizu podataka i publiciranje podataka, uređivanje biltena, publikacija i drugih informativnih materijala o projektu i prikupljanje, sređivanje i obradu određenih podataka za vršenje pojedinih informacijsko-dokumentacijskih poslova koji proistječu iz projekta . Računovodstveno- materijalni poslovi obuhvaćaju: izradu odgovarajaćih akata za izvršenje proračuna, financijskih planova i izvšnih računa projekata, vršenje knjigovodstvenih i blagajničkih poslova, obračun plaća i naknada za PIT jedinice, poslovi likvidature i fakturiranja, planiranja i nabava opreme, investicijskih radova i potrebnih repromaterijala za sveukupan projekt, opreme potrošnog materijala za PIT jedinice i PMT jedinicu i sve druge financijsko materijalne poslove u skladu sa zahtjevima projektnih dokumenata.